Ambreiajul este un ansamblu complex care face legătura intre motor si roti si are drept scop in funcție de nevoie, decuplarea sau cuplarea forței transmise de la motor către roți. Principiul care stă la baza funcționării ambreiajului este fricțiunea dintre două suprafețe care pot fi sau nu în contact direct.
Când se dorește transmiterea puterii de la motor spre roti, piesele de fricțiune ale ambreiajului ajung să fie în contact. Dacă se vrea întreruperea transmisiei, piesele se îndepărtează una de alta.
Este compus din 4 elemente:
Volanta, disc de ambreiaj, placa de presiune si rulment de presiune
Volanta – este o piesa legată efectiv de axul motorului (adică de vibrochen); deci cât timp motorul se afla în miscare, si volanta se va afla în mod cert în miscare
Discul de ambreiaj – este legat printr-un ax si ajunge in final la rotile mașinii acesta fiind principala componenta a întregului complex. Când ambreiajul începe sa se învârtă, si rotile vor face același lucru. Ambreiajul si volanta sunt piesele care intra în contact direct pentru realizarea cuplării sau decuplării intre motor si roți. când se cupleaza cele 2 elemente in timp ce motorul este pornit se pune în mișcare ambreiajul si de fapt se vor pune rotile în mișcare si totodata in acel moment pedala de ambreiaj va fi eliberată complet, in timp ce pentru poziția “decuplat” pedala de ambreiaj va fi călcată până la capăt. Discul de ambreiaj are pe suprafața exterioara un material – ferodou – cu ajutorul căruia se produce frecarea (frictiunea) si aderența pe volanta. Cu fiecare plecare de pe loc, discul de ambreiaj în timp se va uza până când în final cele 2 componente nu vor mai face priza complet si vor rămâne desincronizate; adică motorul se va învârti cu o turatie, în timp ce ambreiajul si rotile se vor mișca mult mai încet sau chiar deloc. Din acel moment nu vom mai putea mișca de pe loc mașina decât tractata.
Placa de presiune – are rolul de-a apăsa discul pe volanta. Are spițe oțelite (soare) pe care se montează si apasa rulmentul de presiune.
Rulmentul de presiune – are scopul de a transmite presiunea de la pedala de ambreiaj la placa de presiune (aceasta mai departe cuplând sau decupland discul de ambreiaj si volanta).
Pentru reparația ambreiajului se va înlocui întreg kitul de ambreiaj: disc de ambreiaj, placa de presiune, rulment de presiune si volanta – dacă e cu masa dubla.